معرفی تاریخچه مرکز

این مرکز در سال ۱۳۷۲ هجری شمسی در طبقه اول و دوم مجموعه آزمایشگاه های دانشکده برق و با استفاده از ۲۰ عدد کامپیوتر ۲۸۶ – ۲۰MHz کار خود را آغاز کرد و هدف آن ارائه خدمات رایانه ای به دانشجویان، اعضای هیئت علمی، اساتید و کارمندان بود. در سال ۱۳۷۴ اولین شبکه دانشگاه بین سایت اساتید در طبقه اول و سایت دانشجویان در طبقه دوم توسط تکنولوژی Ethernet با توپولوژی Bus ایجاد گردید و از سیستم عامل شبکه Novell V۳.۱۱ برای مدیریت منابع استفاده گردید.
در سال ۱۳۷۵ تعداد ۳ سالن برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در طبقه دوم ساختمان آزمایشگاه های دانشکده برق با تعداد ۸۵ عدد کامپیوتر PC تجهیز شد که برای استفاده دانشجویان فراهم و نرم افزارهای تخصصی مربوط به رشته های تخصصی مهندسی در آنها نصب و راه اندازی شده بود. همچنین بخشی برای ارتقاء و رفع مشکلات سخت افزاری کامپیوتر های دانشگاه و بخشی نیز برای مدیریت کاربران و رفع موارد نرم افزاری تخصیص داده شد.
در همین راستا در سال ۱۳۷۶ بنا به نیاز اساتید و دانشجویان، ضرورت به یک شبکه جامع که به اینترنت نیز متصل باشد بیشتر احساس شد و با توجه به تاکید و حمایت ریاست وقت دانشگاه، اولین قدم با راه اندازی سایت اینترنت در مرکز فناوری اطلاعات برداشته شد.
در سال ۱۳۸۰ مرکز فناوری اطلاعات با بهره گیری از نیروهای متخصص توانست مرکز سرور اصلی دانشگاه را راه اندازی کند که شامل سرورهای اینترنت، پایگاه های داده، پست الکترونیک، سرور فایل، سرور Dialup بوده است. همچنین اتصال این مرکز به اینترنت نیز توسط خط Leased Line سازمان پ‍ژوهشهای علمی و صنعتی ایران فراهم گردید. 
در سال ۱۳۸۴ با توجه به نیاز روز افزون به استفاده از برنامه های تحت شبکه در بخش های مختلف آموزشی، تحقیقاتی و اداری، مسئولان را به فکر ایجاد زیر ساخت ارتباطی پایدار برای استفاده تمامی افراد کرد. به همین منظور با هماهنگی با وزارت علوم و در قالب طرح توسعه تکفا زیر ساخت شبکه دانشگاه با تکنولوژی فیبر نوری ایجاد شد که ساختمان های آموزش، کتابخانه و سایت کامپیوتر توسط آن به مرکز سرور مستقر در ساختمان تحصیلات تکمیلی متصل شدند. همزمان با بستر سازی شبکه داخلی مرکز سرور نیز با سرورهای High End تجهیز وراه اندازی شد که به موجب آن سرور وب و پست الکترونیک جداگانه برای اساتید و دانشجویان دانشگاه نیز در همین مرکز آغاز به کارکرد. همچنین پهنای باند دانشگاه نیز علاوه بر خط ارتباطی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی از طریق مخابرات نیز تامین شده بود که در مجموع به ۳mbps میرسید.
هم اکنون نیز مرکز انفورماتیک دانشگاه با داشتن امکانات پیشرفته در بخش سرور قادر به میزبانی بسیاری از سرویس های خود در حوزه آموزشی و اداری می باشد. افزون برآنکه خدمات متنوعی نیز به اساتید و اعضای هیئت علمی ارائه می شود که از آن جمله می توان دسترسی به شبکه به صورت Wireless در درون و بیرون پردیس دانشگاه و استفاده از سامانه جامع آموزشی-دانشجویی اشاره کرد. علاوه بر آن پهنای باند اتصالی به اینترنت نیز از طریق فیبر نوری متصل به مرکز مخابرات استان مازندران به میزان ۲۵mbps می باشد.

شایان ذکر است که هدف اصلی این مرکز نیز در آینده راه اندازی زیر ساخت بسیار سریع فیبر نوری و تجهیز مرکز سرور تخصصی است تا از طرفی پاسخگوی نیازهای آموزشی – تحقیقاتی تمامی استفاده کنندگان از مرکز فناوری اطلاعات باشد و همینطور به عنوان پیشرفته ترین دانشگاه در حوزه فناوری اطلاعات در شمال کشور ایفای نقش نماید.

خدمات ارائه شده مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به شرح ذیل است

 

o       سرویس اینترنت (Internet Services)
کاربران دانشگاهی اعم از دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد ودکترا، کارمندان و اعضای هیات علمی می توانند توسط کامپیوترهای مرکز کامپیوتر یا کامپیوتر بخش های دیگر دانشگاه و با داشتن امکان دسترسی مجاز(account) از سرویس اینترنت استفاده کنند.

o       سرویس اینترنت توسط سیستم بیسیم (Wireless)
علاوه بر امکان اتصال به اینترنت از طریق کامپیوترهای شخصی (PC) متصل به کابل شبکه، کاربران می توانند از طریق شبکه Wireless دانشگاه نیز از اینترنت استفاده کنند.

o       پشتیبانی از Web site، E-mail و FTP دانشگاه 
مرکز کامپیوتر مسئول ارائه سرویس های پست الکترونیکی و FTP به کاربران تعیین شده و نیز پشتیبانی و به روز رسانی سایت وب دانشگاه است.

o       پشتیبانی از سرورهای داخلی دانشگاه 
علاوه بر سرورهای سراسری که از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند، تعدادی از سرورها نیز وظیفه سرویس دهی به کاربران درون دانشگاه را بر عهده دارند. از آن جمله می توان به File server، Print server و تعدادی سرورهای تخصصی مانند DNS و DHCP اشاره کرد. مرکز کامپیوتر مسئولیت راه اندازی و پشتیبانی این سرورها را نیز بر عهده دارد.

o       سیستم های مانیتورینگ:
در این بخش از Config سوییچ ها و روتر های دانشگاه تا کنترل و مانیتورینگ همه چیز تحت کنترل میباشد. ۳ سیستم مانیتورینگ در مرکز دایر می باشد که کارهای زیر را انجام میدهد: ۱- مانیتورینگ پهنای باند مصرفی دانشکده ها بصورت (روزانه – هفتگی – ماهیانه- سالیانه) از داده ها و میزان مصرف در تمامی ساعات Backup تهیه می شود ۲- مانیتورینگ سوییچ ها و روتر های مرکز از لحاظ اتصالات ، قطعی ها و Alarm های مختلف ۳- مانیتورینگ کاربران پر مصرف در سطح دانشگاه و گزارش گیری (پر بازدید ترین سایتها ،پر بازدیدترین پروتکل ها و ...) ۴- مانیتورینگ سرورها در صورت بروز هر گونه مشکل و از کار افتادن سرویس ها

o       خدمات پردازشی (Processing Services)
کاربران می توانند در سایت های این مرکز و دیگر بخش های دانشگاه از امکانات پردازش اطلاعات از جمله نصب و راه اندازی نرم افزارهای مورد نیاز و پشتیبانی کاربران به لحاظ فنی استفاده کنند و یا مستقیما از طریق سایت های مرکز محاسبات سریع به آدرس hpc.nit.ac.ir (پردازش سنگین) و pcc.nit.ac.ir (پردازش سبک) جهت بهره مندی از خدمات پردازشی اقدام کنند.

o       سرویس چاپ (Print Services)
فراهم آوردن امکان پرینت مطالب دانشجویان با ارائه سرویس های مجزا برای دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی از جمله این سرویس ها است.